loading...
اخبار فوتبال
مجید احمدی بازدید : 12 یکشنبه 22 اردیبهشت 1392 نظرات (0)
دوازدهمين دوره مسابقات ليگ برتر فوتبال در حالي روز جمعه به پايان رسيد که برکناري و جابجايي مربيان به رکورد تازه‌اي رسيد. 11 تيم 17 بار سرمربي خود را تغيير دادند و تنها هشت سرمربي از تيغ تيز برکناري در امان ماندند.

مهر: ليگ برتر فوتبال هنوز به هفته دوازدهم نرسيده بود که آمار عجيبي از برکناري و جابجايي مربيان در ايران منتشر شد. از همان موقع قابل پيش بيني بود که اينبار هم نيمکت‌هاي مربيگري با تصميم مديران باشگاه‌ها جاي چندان مطمئني براي مربيان نخواهد بود و تا پايان فصل احتمال ثبت رکورد جديدي در فوتبال ايران وجود دارد!

با پايان مسابقات ليگ برتر که با قهرماني استقلال و سقوط آلومينيوم هرمزگان، پيکان تهران، گهر دورود و نفت آبادان همراه بود مرور مربيان برکنار و يا جابجا شده در ليگ چندان خالي از لطف نيست. اين برکناري‌ها حتي تا دو هفته پاياني مسابقات هم ادامه داشت و دامن "توني اوليويرا" و يحيي گل‌محمدي سرمربيان تراکتورسازي و پرسپوليس را هم گرفت تا تعداد مربيان برکنار شده و مستعفي به عدد 17 برسد.

* اولين قربانيان ليگ دوازدهم
اميد هرندي سرمربي داماش گيلان، ژوزه آلبرتو کاستا سرمربي صنعت نفت آبادان و رسول کربکندي سرمربي ذوب آهن اصفهان اولين نفراتي بودند که قرباني نتايج تيم‌هايشان شدند و از چرخه سرمربيان اين فصل کنار گذاشته شدند.

* گهر دورود و نفت آبادان رکورد زدند
گهر دورود و نفت آبادان که به ليگ دسته اول سقوط کردند، سردمداران و پيشتازان تغيير سرمربي بودند. گهر کارش را به مهدي تارتار شروع کرد. بعد از کناره گيري تارتار، پرويز مظلومي هدايت گهر را براي زماني کوتاه در اختيار گرفت. با اين حال به خاطر اتفاقاتي که در ?? ساعت رخ داد، مظلومي انصرافش را از سرمربيگري گهر اعلام کرد تا عليرضا پورمند به طور موقت روي نيمکت گهر بنشيند. نتايج پورمند با گهر با همه مشکلاتي که اين تيم داشت چندان رضايتبخش نبود و در نهايت محمد مايلي‌کهن هفته پانزدهم به نيمکت اين تيم رسيد.

نفت آبادان هم در حالي ليگ را با "آلبرتو کاستا" آغاز کرد که اين مربي پيش از نيم فصل جايش را به "آلفردو کاسيميرو" داد. کاسيميرو هم با کسب نتايج ضعيف بعد از چند هفته از نفت کنار گذاشته شد تا علي فيروزي سومين سرمربي طلايي پوشان در اين فصل باشد. در نهايت فيروزي هم با تغيير کادر مديريتي نفت، از باشگاه اخراج شد و سعيد سلامات چند هفته پاياني را به عنوان سرمربي روي نيمکت نفت آبادان تجربه کند.

* داماش مستثني شد!
البته تغييرات پي در پي کادر فني صنعت نفت و گهر هيچ نتيجه‌اي نداشت و اين دو تيم به ليگ دسته اول سقوط کردند. داماش گيلان جزو معدود تيم‌هايي بود که تغيير کادر فني در آن باعث باقي ماندن اين تيم در ليگ برتر شد. داماش ليگ اين فصل را با اميد هرندي آغاز کرد. با اين حال اختلافات هرندي با مديرعامل باشگاه در نهايت باعث برکناري‌اش شد. پس از آن حميد درخشان به رشت رفت و هدايت داماش را در دست گرفت. درخشان هم در نهايت به سرنوشت هرندي دچار شد و افشين ناظمي چند هفته آخر را به عنوان سرمربي داماش روي نيمکت اين تيم نشست.

* دو قرباني در پرسپوليس
اما پرسپوليس هم امسال همانند سال گذشته تزلزل و بي ثباتي را روي نيمکت خود مي‌ديد و اين بي ثباتي حتي تا هفته آخر ادامه پيدا کرد. پرسپوليس ليگ دوازدهم را پر طمطراق و با سرمربي پرتغالي خود يعني مانوئل ژوزه آغاز کرد. نتايج ضعيف ژوزه و نارضايتي چند بازيکن از اين مربي در نهايت محمد رويانيان را مجاب کرد تا نيم فصل او را به شيوه‌اي عجيب برکنار کند و يحيي گل‌محمدي هدايت پرسپوليس را بر عهده بگيرد.

يحيي که خود از صباي قم جدا شده بود، در پرسپوليس نتايج خوبي کسب کرد ولي باخت سرخپوشان در جام حذفي و از دست دادن قهرماني برابر سپاهان، گل‌محمدي جوان را هم به کام بي صبري و بي برنامگي باشگاه کشاند. در حالي که کميته فني باشگاه پرسپوليس در جلسه خود قبل از بازي با تراکتورسازي قصد داشت راي به برکناري يحيي گل‌محمدي بدهد، اين مربي پيش دستي کرد و از سرمربيگري کنار رفت. البته يحيي در آخرين بازي مقابل تراکتورسازي روي نيمکت نشست ولي در حقيقت او ديگر سرمربي نبود!

* 11 تيم 17 سرمربي را تغيير دادند!
"توني اوليويرا"، فرهاد پورغلامي، ابراهيم قاسمپور، عبدالله ويسي، اکبر ميثاقيان و يحيي گل‌محمدي هم از ديگر مربياني بودند که در طول اين فصل از باشگاه‌هاي تراکتورسازي، ملوان، مس کرمان، پيکان، آلومينيوم و صباي قم برکنار شدند و يا عطاي کار در اين باشگاه‌ها را به لقايش بخشيدند تا تعداد جابجايي نيمکت‌ها در اين فصل به عدد 17 برسد. در حقيقت 11 تيم در اين فصل تن به تغيير در کادر فني خود دادند.

* تيم‌هاي با ثبات
از سوي ديگر استقلال تهران، سپاهان اصفهان، فجرسپاسي شيراز، راه‌آهن تهران، فولاد خوزستان، نفت تهران و سايپا تيم‌هايي بودند که با همان سرمربياني که اين فصل را آغاز کرده بودند، کارشان را به پايان رساندند.

* پرتغالي‌هاي ناکام
يکي از نکات جالب توجه پيش از شروع ليگ برتر به حضور چند مربي پرتغالي در ليگ برتر معطوف شده بود. اولويرا در تراکتورسازي، کاستا در نفت و ژوزه در پرسپوليس سه سرمربي‌اي بودند که با پسوند پرتغالي در اين فصل کارشان را آغاز کردند و البته عمر هيچ کدام از آنها به پايان فصل کفاف نداد. البته بعد از برکناري کاستا، يک سرمربي پرتغالي ديگر يعني کاسيميرو هدايت نفت آبادان را بر عهده گرفت که او هم پيش از شروع فصل از کارش برکنار شد.

* کرانچار، تنها خارجي با دوام
زلاتکو کرانچار تنها سرمربي خارجي ليگ برتر بود که موفق شد پايان ليگ را ببيند. او که فصل گذشته سپاهان را به عنوان قهرماني در ليگ برتر رسانده بود، اينبار اين تيم اصفهاني را در جام حذفي به قهرماني رساند. هرچند کرانچار در ليگ قهرمانان آسيا و ليگ برتر نتوانست عملکرد موفقي داشته باشد.


 

تيم‌ها و مربيان بدون تغيير

نام تيم نام سرمربي
استقلال تهران امير قلعه نويي
سپاهان اصفهان زلاتکو کرانچار
فولاد خوزستان حسين فرکي
نفت تهران منصور ابراهيم‌زاده
راه آهن علي دايي
فجر سپاسي محمود ياوري
سايپا مجتبي تقوي

 

تيم‌هايي که مربيان خود را تغيير دادند

 

نام تيم نام سرمربيان مستعفي يا برکنار شده
تراکتورسازي تبريز توني اوليويرا
پرسپوليس مانوئل ژوزه، يحيي گل‌محمدي
ملوان انزلي فرهاد پورغلامي
مس کرمان ابراهيم قاسمپور
داماش گيلان اميد هرندي، حميد درخشان
گهر دورود مهدي تارتار، پورمند، پرويز مظلومي
صباي قم يحيي گل‌محمدي
پيکان عبدالله ويسي
آلومينيوم هرمزگان اکبر ميثاقيان
ذوب آهن رسول کربکندي
نفت آبادان کاستا، کاسيميرو، علي فيروزي
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما چه تیمی قهرمان جام قهرمانان اروپا می شود؟
    به نظر شما در فصل بعد چه کسی بهترین بازیکن جهان خواهد شد؟
    به نظر شما چه کسی بهترین بازیکن لیگ خلیج فارس بود؟
    به نظر شما گران قیمت ترین بازیکن لیگ چه کسی است ؟
    گلزنان برتر
    ليگ برتر جام خليج فارس



    تيم بازيها امتياز
    1 استقلال 34 67
    2 تراکتورسازي 34 65
    3 سپاهان 34 64
    4 فولاد 34 56
    5 نفت تهران 34 55
    6 مس 34 53
    7 پرسپوليس 34 50
    8 راه آهن 34 46
    9 صباي قم 34 45
    10 سايپا 34 45
    11 داماش گيلان 34 43
    12 فجر سپاسي 34 42
    13 ملوان 34 40
    14 ذوب آهن 34 38
    15 آلومينيوم 34 35
    16 نفت آبادان 34 25
    17 پيکان 34 25
    18 گهر دورود 34 19
    ورزش سه | دریافت کد

    آمار سایت
  • کل مطالب : 62
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 80
  • بازدید سال : 235
  • بازدید کلی : 1,698